Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'devn_meta' not found or invalid function name in /home/drertiae/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
ناهنجاری های ستون فقرات | علائم آسیب مهره های کمر | علائم آسیب به ستون فقرات

ناهنجاری های ستون فقرات

آسیب ستون فقرات، آسیبی است که به ستون فقرات و یا اعصاب انتهایی این ناحیه وارد می شود.

ستون فقرات از تعداد بی نهایتی اعصاب و بافت هایی تشکیل شده است که از مهره های ستون فقرات محافظت می کنند. مهره ها، استخوان هایی هستند که بر روی یکدیگر قرار می گیرند و ستون فقرات را شکل می دهند.

ستون فقرات حاوی رشته های عصبی است که از مغز تا پشت بدن امتداد می یابند.

نخاع، وظیفه ارسال پیام از مغز به قسمت های مختلف بدن و بالعکس را بر عهده دارد. به همین خاطر، ما قادر به احساس درد در قسمت پشت بدن و ستون فقرات هستیم.

ستون-فقرات

آسیب ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات، شامل ۳۳ استخوان (مهره) به همراه دیسک، رباط ها و ماهیچه ها می باشد. هر گونه دررفتگی و یا آسیب این استخوان ها و مهره ها می تواند منجر به بروز آسیب های شدیدی در ستون فقرات شود. این قبیل آسیب ها هم چنین می تواند با آسیب نخاع و در نهایت فلج شدن و کاهش قدرت عضله همراه باشد. آن هم به این دلیل که پیام موجود در مغز به عضلات و ماهیچه ها نمی رسد.

آسیب ستون فقرات می تواند در پی آسیب های مستقیم مانند افتادن از پله ها و یا هنگام فعالیت های ورزشی نیز ایجاد شود.

علل بروز آسیب های ستون فقرات

• آسیب های تولد
  • تصادفات
  • زمین خوردن ها
  • آسیب های ورزشی
  • برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان

در بروز آسیب های ستون فقرات دخیل هستند.

حدود شصت تا هفتاد و پنج درصد آسیب های ستون فقرات در قسمت گردن رخ می دهند. بیست درصد در قسمت قفسه سینه و قسمت فوقانی پشت بدن و مابقی، نخاع و قسمت انتهایی پشت بدن را درگیر می کنند.

محل درگیری ستون فقرات، عامل مهمی است که بر روند درمان و میزان بروز عوارض ناشی از این آسیب تاثیر می گذارد.

علائم و نشانه های آسیب های ستون فقرات

از آن جایی که نخاع از ستون فقرات عبور می کند، آسیب وارده به این قسمت می تواند منجر به بروز علائم متفاوتی شود.

در کل، هر چه شدت آسیب وارده زیاد باشد، میزان بروز مشکلات نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، در صورتی که آسیب به قسمت فوقانی ستون فقرات وارد شود، فرد با مشکلات عملکردی در قسمت فوقانی و تحتانی بدن روبرو خواهد شد.

برخی علائم ناشی از آسیب های ستون فقرات عبارتند از:

• ضعف عضلانی
  • کاهش میزان حساسیت
  • عدم احساس درد و یا دما
  • مشکلات تنفسی
  • ناتوانی در حرکت دادن بازوها و پاها
  • گردن درد و یا پشت درد
  • فلج شدن

تشخیص آسیب های ستون فقرات

آسیب های ستون فقرات، با توجه به الگوی علائم قابل تشخیص می باشد. اما با این حال، پزشک معاینات فیزیکی را انجام می دهد و به بررسی سوابق پزشکی بیمار نیز خواهد پرداخت. برخی دیگر تست های تشخیصی عبارتند از:

• اشعه ایکس، که تصاویر دقیقی از استخوان ها و ارگان های داخلی را در اختیار پزشک قرار می دهد و به تشخیص آسیب های ستون فقرات نیز کمک می کند.
  • MRI، که با استفاده از مگنت و امواج رادیوفرکانسی، جزئیات دقیقی از ساختارهای داخلی را در اختیار پزشک قرار می دهد.
  • سی تی اسکن، به بررسی استخوان ها، ماهیچه ها و ارگان ها کمک می کند.
دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین متخصص مغز و اعصاب با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

درمان آسیب های ستون فقرات

• سن بیمار، شرایط جسمانی و سابقه پزشکی
  • نوع آسیب وارده
  • محل وارد آمدن آسیب
  • میزان و شدت آسیب وارده
  • میزان تحمل فرد نسبت به درد

از جمله عواملی هستند که بر روند درمان تاثیر می گذارند.

بسته به تعداد مهره های آسیب دیده، شاهد بروز عوارض نورولوژیک و یا دفرمه شدن قسمت پشت بدن خواهیم بود. در صورتی که دو یا سه مهره درگیر شده باشند، احتمال شکستگی و درد بیشتر خواهد بود. وارد آمدن آسیب و ضربه به قسمت پشت ستون فقرات می تواند باعث درگیری نخاع و بروز درد شود.

درمان های جراحی و غیر جراحی

در صورتی که شدت آسیب وارده کم باشد، رعایت یک سری نکات و مراقبت ها مانند بستن آتل و ثابت نگه داشتن ستون فقرات به تسکین درد و علائم کمک می کند.

در مواقعی که شدت آسیب به حدی است که احتمال بروز مشکلات عصبی وجود دارد، درمان جراحی از سوی پزشک در نظر گرفته خواهد شد. در بیشتر بیماران، جراحی فیوژن به تسکین فشار وارده به اعصاب و یا درمان سایر آسیب ها کمک می کند. این جراحی به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد تا از بروز آسیب های عصبی پیشگیری به عمل آید.

پزشک با بررسی و معاینه بیمار خود به این نتیجه می رسد که آیا درمان جراحی موثر خواهد بود یا درمان های غیر جراحی.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح و متخصص مغز واعصاب در تهران مراجعه نمایید .

رشته های عصبی

هر رشته عصبی از دستجات زیادی از سلول های عصبی درست شده‌است که بیش تر آن‌ها با ماده‌ای شبه چربی پوشیده شده‌اند. براساس شکل، موقعیت و کارکرد، تفاوت بین سلول‌های عصبی حسی، حرکتی و ارتباطی وجود دارد. هر رشته عصب از تعدادی سلول عصبی درست شده‌است.

ادامه مطلب