مراقبت های بعد از جراحی قاعده جمجمه

زمانی که صحبت از جراحی مغز به میان می آید موجی از دلهره و نگرانی در دل بیمار و اطرافیان او ایجاد می شود. این تاثیرات روحی بسیار موجب می شود این نگرانی ها تبدیل به هراس از دست دادن فرد بیمار شود.

گویی جراحی مغز به معنای کم شدن عمر بیمار خواهد بود. گرچه این دیدگاه تنها بر اثر نگرانی به وجود می آید، اما واقعیت چیز دیگری خواهد بود. بیماران و اطرافیان وی باید توجه داشته باشند تومور های مغزی چه از نوع خوش خیم باشند چه بد خیم پس از جراحی نیازمند مراقبت های ویژه ای هستند.

برای برطرف کردن برخی ابهامات به نگارش این مقاله نشستیم، تا بتوانیم گامی هرچند کوچک در تسکین نگرانی این افراد برداشته باشیم. در ادامه به بررسی برخی ابهامات و همچنین انواع مراقبت بعد از جراحی مغز می پردازیم.

در این راستا به پرسش هایی خواهیم پرداخت که در مورد مراقبت های بعد از جراحی قاعده جمجمه پرسیده می شود:

مراقبت های بعد از جراحی قاعده جمجمه

چه زمانی زخم ناشی از جراحی همراه بیمار خواهد بود؟

زمانی که برای بهبودی زخم ها بعد از جراحی قاعده جمجمه تخمین زده اند فاصله زمانی ۱ الی ۲ هفته ای است. البته که عوامل بسیاری در روند این بهبودی موثر است. از جمله: ابتلای بیمار به دیابت، تغذیه بیمار و استعمال دخانیات توسط بیمار. مورد آخر بسیار در پروسه بهبودی بیمار موثر است. چرا که مصرف دخانیات موجب می شود که بهبودی زخم ها، چه در ناحیه بافت نرم و چه در ناحیه استخوانی با اختلال مواجه شود، لذا از بیماران تقاضا می شود پس از این جراحی از استعمال دخانیات پرهیز کنند.

برای مراقبت از زخم ها باید چه اقداماتی انجام داد؟

پس از گذشت ۳ هفته از جراحی باید محل زخم را با ستفاده از بتادین ضدعفونی کرده و پانسمان آن را تعویض کنید.

زمانی که سر را پانسمان کرده اید نباید به جهت زخم ها بخوابید چرا که عدم خون رسانی به آن ناحیه موجب تازه ماندن زخم و طولانی شدن زمان بهبودی خواهد شد.

بهترین زمان استحمام بعد از جراحی قاعده جمجمه چه زمانی است؟

با وجود اینکه لبه های برش پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت به طور کامل بسته می شود، اما صبوری برای جلوگیری از مرطوب شدن این ناحیه در بهبودی هر چه سریع تر بی تاثیر نخواهد بود.

بنابراین بیماران می توانند پس از گذشت ۱ هفته سر را به وسیله شامپو بچه به آرامی بشویید.

رابطه جنسی بعد از جراحی مغز امکان پذیر است؟

رابطه جنسی در حالت طبیعی به دلیل ایجاد فشار خون و همچنین ایجاد فشار داخل جمجمه در افراد باعث بروز سردرد می شود. این مورد در افرادی که جراحی مغز انجام داده اند قدری محسوس تر است. این بیماران می توانند بعد از گذشت ۱ ماه رابطه جنسی را تجربه کنند.

تغذیه بعد از جراحی مغز به چه صورت است؟

مصرف مواد غذایی برای این بیماران محدودیتی ندارد، اما باید در مصرف قند، نمک و غذاهای چرب دقت داشته باشند. مصرف مواد غذایی پروتئینی و ویتامین ها به دلیل بروز ضعف در این بیماران بسیار حائز اهمیت است.

دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

در صورت بروز تشنج پس از جراحی تومور مغزی باید چه کرد؟

بروز تشنج در بیماران مغزی قبل و بعد از جراحی امکان دارد. لذا اگر از اطرافیان این بیماران هستید در صورت مشاهده این اتفاق سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. اغلب افراد به علت دستپاچگی کمک رسانی به بیماران را مختل خواهند کرد. در ابتدا و قبل از انجام هرگونه اقدامی با اورژانس تماس بگیرید. تلاش نکنید که حرکات بیمار را کنترل کنید. فقط مراقب باشید که بیمار با اجسام کنار خود برخورد نکند. بیمار را به پهلو بخوابانید تا ترشحات دهانی خارج شود.

به علت اینکه در پایان تشنج بیمار در حالت خواب آلودگی قرار دارد سعی نکنید چیزی به او بخورانید. پس از انتقال به بیمارستان مراقبت های بعد از جراحی قاعده جمجمه را از جراح او بخواهید تا در صورت بروز چنین واکنش هایی بتوانید شرایط را کنترل کنید.

آیا سردرد  بعد از جراحی مغز طبیعی است؟

اینکه بیماران پس از جراحی قاعده جمجمه دچار سردرد و سوزش شوند بسیار شایع است، اما زمانی این اتفاق بسیار خطرناک خواهد شدکه این سردرد با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد. در صورتی که دچار سردرد های خفیف شدید، می توانید از مسکن های معمولی استفاده کنید، اما اگر این درد ها شدت یافت حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید.

در چه مواقعی باید به پزشک مراجعه کنید:

• خارج شدن ترشحات از نواحی جراحی شده
  • بروز تشنج
  • بروز تب
  • احساس سرد های شدید به همراه گردن درد
  • حساسیت های دارویی
  • احساس ضعف در اندام ها
  • آبریزش بینی
  • برورز تهوع و ورم در پاها
  • احساس تنگی نفس

چند توصیه مهم

زمانی که جواب آزمایش پاتولوژی آماده شد سریعا برای بررسی آزمایش به پزشک مراجعه کنید.

اگر بنابر تشخیص پزشک نیازمند تهیه آزمایشات سی تی اسکن و ام آر آی بودید، می بایست زمان مراجعه به وی آن ها را به همراه داشته باشید.

باور به اینکه این بیماری می تواند جان بیماران را تهدید کند، با پیشرفت روز افزون علوم پزشکی و همچنین تجهیزات پزشکی به میزان زیادی منسوخ شده است. تنها نکته قابل توجه در این زمینه داشتن اعتماد به نفس و روحیه قوی است، بنابراین نگران سرانجام این جراحی ها نباشید.