Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'devn_meta' not found or invalid function name in /home/drertiae/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
دانستنی های مهم درباره علل ابتلا به دیسک کمر | تشخیص دیسک کمر | علت بروز دیسک کمر

دانستنی های مهم درباره علل ابتلا به دیسک کمر

ستون فقرات متشکل از ۲۶ مهره می باشد که در میان این مهره ها ماده ای ژله ای مانندی به نام دیسک وجود دارد . دیسک ها فشار های وارده به ستون فقرات را جذب می کند و مانع از فشار های ایجاد شده به ستون فقرات می شود .

با افزایش سن آب و پروتئین دیسک ها از بین می رود و این امر موجب کاهش انعطاف پذیری می شود . در نتیجه این امر موجب درد، بی حسی و ضعف عضلانی می شود .

بیماری دیسک کمر در سنین بالای چهل سال شیوع بیشتری دارد اما امروزه سن ابتلا به آن کاهش پیدا کرده است و حتی جوانان حدود بیست سال هم به این بیماری مبتلا شده اند .

دانستنی های مهم درباره علل ابتلا به دیسک کمر

علل دیسک کمر

عل های بسیاری می تواند موجب ابتلا به دیسک کمر شود که عبارت است از:

اضافه وزن

داشتن اضافه وزن می تواند موجب افزایش فشار بر روی دیسک های بین مهره ای شود .

شغل

برخی از مشاغل هستند که می تواند موجب ابتلا به این بیماری شود که این مشاغل عبارت است از: حمل و یا بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن های بیش از حد کمر، چرخش های تنه و نشستن یا ایستادن های طولانی پشت میز از عواملی است که می تواند احتمال ابتلا به دیسک کمر را افزایش دهد .

نشستن ها و ایستادن های طولانی مدت

نشستن ها و ایستادن های طولانی مدت از عواملی است که موجب ابتلا به این بیماری می شود و در صورتی که زیاد نشسته اید یا ایستاده اید بهتر است هر چند دقیقه یکبار وضعیت خود را تغییر دهید .

سبک زندگی

سبک زندگی یکی از عوامل بسیار مهمی است که در ابتلا به تمامی بیماری نقش بسزایی دارد . سعی نمایید انجام فعالیت های ورزشی و رعایت رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید تا از ابتلا به بیماری ها پیشگیری نمایید .

علائم دیسک کمر

فتق دیسک کمر در قسمت کمر و تا حدودی در قسمت گردن اتفاق می افتد . فتق دیسک کمر با علائمی همچون درد در ناحیه باسن، ران، ساق و پا همراه خواهد بود . در صورتی که فتق دیسک های گردنی با درد در ناحیه شانه و گردن همراه است . همچنین گزگز و مرمور شدن، بی حسی، ضعف عضلات از دیگر علائم دیسک کمر به شمار می آید .

روش های تشخیص دیسک کمر

روش های تشخیصی بسیاری به منظور تشخیص بیماری دیسک کمر وجود دارد که عبارت است از: ام.آر.آی، تست نوار عصب و عضله و تست SLR از مواردی است که می تواند موجب تشخیص بیماری دیسک کمر شود .

دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین متخصص مغز و اعصاب با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

پیشگیری از دیسک کمر

دیسک در بین مهره های ستون فقرات انسان وجود دارد و بیرون زدگی دیسک یا فتق از مواردی است که می تواند موجب آزاد و درد فرد شود به منظور پیشگیری از چنین بیماری بهتر است به رعایت مواردی همچون ذیل بپردازید .

از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید .

در زمان بلند کردن اجسام سعی نماید به منظور کاهش فشار بر روی کمر از پاهی خود کمک بگیرید و از خم شدن بیش از حد اجتناب ورزید .

سعی نمایید نحوه صحیح نشستن پشت میز را به خاطر بسپارید و سعی نماید از نشستن های طولانی مدت بپرهیزید . همچنین نحوه صحیح خوابیدن را نیز رعایت نمایید .

انجام فعالیت های ورزشی می تواند موجب پیشگیری از ابتلا به این بیماری شود، اما بهتر است در زمان انجام فعالیت های ورزشی نحوه صحیح ورزش کردن را رعایت نمایید .

نکات پایانی

دیسک کمر یک بیماری دردناک است سعی نمایید تمامی نکاتی که در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مثمر ثمر  است را با دقت رعایت نمایید، زیرا پیشگیری بهتر از درمان است . در صورت داشتن هرگونه علائم بدون اتلاف وقت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا از پیشرفت بیماری بکاهید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح مغز واعصاب در تهران مراجعه نمایید .

رشته های عصبی

هر رشته عصبی از دستجات زیادی از سلول های عصبی درست شده‌است که بیش تر آن‌ها با ماده‌ای شبه چربی پوشیده شده‌اند. براساس شکل، موقعیت و کارکرد، تفاوت بین سلول‌های عصبی حسی، حرکتی و ارتباطی وجود دارد. هر رشته عصب از تعدادی سلول عصبی درست شده‌است.

ادامه مطلب