پارکینسون

پارکینسون یک بیماری عصبی پیش روند است. اولین علامت و نشانه این بیماری شامل مشکلات مربوط به حرکت در فرد می شود.

حرکات ماهیچه ای نرم و هماهنگ در بدن به وسیله ماده ای در مغز با نام دوپامین ممکن می شوند. دو پامین در بخشی از مغز به نام “Substra nigr” تولید می گردد. در بیماری پارکینسون سلول های این بخش از مغز که مسئول تولید دوپامین می باشند، به آرامی شروع به مردن می کنند. با مرگ این سلول ها، سطح دوپامین به شدت کاهش می یابد.

زمانیکه سلول های بخش “Substra nigr” مغز تا ۶۰ الی ۸۰ درصد تقلیل می یابند، علائم پارکینسون نمایان می شوند.

در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و این بیماری به مرور زمان مزمن و وخیم تر می شود. سالیانه بیش از ۵۰٫۰۰۰ مورد از این بیماری در کشور آمریکا گزارش می شود. البته ابن تعداد ممکن است بیش از موارد گزارش شده نیز باشد. زیرا در برخی موارد پارکینسون با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود.

علائم بیماری پارکینسون

اولین نشانه بیماری پارکینسون از دست دادن حس بویایی است، به مراتب در مراحل ابتدایی بیماری ارتعاشی در اندام ها ایجاد می شود که این ارتعاش ها از یک سمت بدن شروع می شود. با پیشرفت بیماری لرزش در اندام ها به ویژه دست و پا بروز می کند. خم شدن قامت، خشک شدن شانه ها و آبریزش دهان از دیگر علائم این بیماری به شمار می آید.

با مبتلا شدن به بیماری پارکینسون تغییراتی در چهره فرد ایجاد می شود و معمولا فرد چشم هایش خیره و حالت صورت ثابت باقی می ماند.

برخی از علائم پارکینسون می تواند به صورت اولیه باقی مانده و مشکلات حرکتی ایجاد نکند. این علائم شامل:

1. کاهش حس بویایی یا آنوسمیا
  2. یبوست
  3. کوچک شدن دست خط
  4. تغییر تن صدا
  5. اختلال در ایستادن
علائم بیماری پارکینسون

چهار اختلالی که پارکینسون در حرکت فرد به وجود می آورد، شامل:

1. لرزش(لرزشی که در حالت ایستا اتفاق می افتد)
  2. کند شدن حرکات
  3. سفت و سخت شدن مفاصل بازوها، پاها و تنه
  4. عدم تعادل و تمایل به سقوط

علائم ثانویه پارکیسنون به شرح ذیل است:

1. حالت خالی شدن صورت
  2. سخت شدن راه رفتن و گیر کردن در هنگام راه رفتن
  3. پایین آمدن ولوم صدا
  4. بلع غذا سخت می شود
  5. تمایل بدن به عقب رفتن
  6. زمانی که فرد راه می رود، نوسانات بازو کاهش می یابد.

سایر علائم این بیماری می توانند متفاوت باشند که شامل:

1. درماتیت سبورئیک
  2. افزایش ریسک ابتلا به ملانوما
  3. اختلالات خواب
  4. افسردگی
  5. اضطراب
  6. توهم
  7. روان پریشی
  8. مشکلات حافظه و توجه
  9. مشکلات در روابط شخصی

علت بروز پارکینسون چیست؟

علت اصلی پارکینسون ناشناخته است. این بیماری می تواند ترکیبی از مشکلات ژنتیکی و شرایط زندگی فرد باشد. زمانی که سلول های ترشح کننده ماده ی انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین از بین رود، پارکینسون اتفاق می افتد. به طور معمول ماده دوپامین ماده فعال کننده ای است تنظیم حرکات را بر عهده دارد. بیماری پارکینسون در صورتی که در تعدادی خانواده دیده شود احتمال ایجاد این بیماری در اعضای دیگر خانواده به نسب سایر افراد بالاتر خواهد بود. برخی از تحقیقات انجام گرفته بر روی گروهی از بیماران، نشان می دهد موارد ذیل می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را بالا ببرند:

• جنسیت: در مردان ۱٫۵ برابر بیش تر از زنان احتمال ابتلا به پارکینسون وجو دارد.
  • نژاد: در سفید پوستان بیش تر از سایر نژادها احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.
  • سن: پارکینسون معمولا در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال بیش تر از سایر سنین دیده می شود. فقط در ۵ تا ۱۰ درصد موارد قبل از ۴۰ سالگی این بیماری دیده شده است.
  • سوابق پزشکی خانواده: افرادی که خویشاوند نزدیک آنها به این بیماری مبتلا می باشد، بیش از سایرین در معرض این بیماری قرار دارند.
  • مواد سمی: در معرض مواد سمی قرار گرفتن نیز می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • آسیب دیدگی در ناحیه سر: افرادی که دچار آسیب دیدگی در ناحیه سر شده اند، ممکن است به بیماری پارکینسون دچار شوند.
دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین متخصص مغز و اعصاب با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

مراحل بیماری پارکینسون

پارکینسون یک بیماری پیش رونده می باشد. به این معنی که علائم این بیماری می تواند در طول زمان بدتر شود. در ذیل به پنج مرحله از این بیماری اشاره می نماییم:

مرحله اول

در این مرحله علائم بسیار خفیف می باشند. تا جایی که ممکن است آنها را به طور کلی حس نکنید. اگر علائمی پدیدار شوند، تنها یک طرف بدن شما را درگیر می کنند.

مرحله دوم

پیشرفت از مرحله اول به دوم بیماری می تواند ماهها یا حتی سالها طول بکشد و تجریه هر فرد متفاوت باشد. در این مرحله علائم بیماری به صورت زیر نمود پیدا می کنند:

1. سفت شدن عضلات
  2. لرزش
  3. تغییر در حالت های صورت
  4. رعشه در بدن

مرحله سوم

این مرحله، مرحله میانی بیماری می باشد. اگرچه بعید است علائم جدیدی را در این مرحله تجربه کنید، اما ممکن است متوجه علائم مرحله قبل شوید.

این علائم کارهای روزانه شما را نیز درگیر می کنند و باعث کندی در روند انجام آنها می شوند.

پارکینسون

مرحله چهارم

پیشرفت از مرحله سوم به چهارم شامل تغییرات چشمگیری می شود. در این مرحله، ایستادن بدون واکر یا وسیله کمکی با مشکل مواجه می شود. حرکات عضلات نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. تنها زندگی کردن برای این افراد دشوار و چه بسا خطرناک است.

مرحله پنجم

در این مرحله بیماری به شدیدترین حالت ممکن می رسد و بیمار نیاز شبانه روزی به کمک پیدا می کند. ایستادن برای فرد اگر غیرممکن نباشد، دشوار خواهد بود و وی نیاز به ویلچر پیدا خواهد کرد. همچنین در مرحله پنجم از بیماری پارکینسون، فرد سردرگمی و توهم را نیز تجربه می نماید.

تشخیص بیماری پارکینسون

آزمایش مخصوصی برای تشخیص پارکینسون وجود ندارد. تشخیص این بیماری بر اساس پرونده پزشکی، معاینه فیزیکی و همچنین بررسی علائم فرد انجام می گیرد.

تست های تصویری همانند کت اسکن و ام آر آی می توانند در تشخیص این بیماری کمک کننده باشند.

تشخیص بیماری پارکینسون

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری پارکینسون

طبق تحقیقات انجام شده تا به امروز عواملی خطر شناخته نشده است اما در مواردی احتمال تاثیر موارد نظیر ذیل را نشان می دهد که عبارت است از :

افراد مبتلا به دیابت نوع دو به نسبت سایر افراد احتمال بروز بیماری پارکینسون بیشتر خواهد بود . همچنین استفاده از حشرکش ها، مصرف چربی های اشباع نشده، کمبود آهن و …

درمان پارکینسون

پارکینسون یک بیماری پیشرونده است که سرعت پیشرفت آن به آرامی می باشد . در واقع این بیماری به دو صورت دارویی و جراحی درمان می شود . در مواردی فیزیوتراپی و کاردرمانی می تواند از پیشرفت بیماری پیشگیری نماید .

شایان ذکر است، درمان با توجه به شدت بیماری و علائم بیمار متفاوت می باشد . در صورت مشاهده هر گونه علائم بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا از پیشرفت بیماری بکاهید .

کلام آخر

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که در برخی موارد با لرزش ناگهانی شروع می شود و بتدریج علائم آن افزایش می یابد. علت نامگذاری این بیماری به این نام بخاطر دانشمند دکتر جیمز پارکینسون در سال ۱۸۱۷ به او تعلق گرفت . به طور معمول این بیماری در سنین بالا بروز می کند ولی گاهی اوقات بعضی از جوانان به آن مبتلا می شوند .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح مغز واعصاب در تهران مراجعه نمایید .

Source: https://www.healthline.com/health/parkinsons#heredity