شایع ترین علائم تومور مغزی

تومور مغزی، واژه ای است که در ابتدای امر لرزه بر اندام هر کسی که به آن مبتلا شده باشد می اندازد، هزاران فکر و خیال متفاوت که چه خواهد شد و آیا قابل درمان است، آیا با وجود تومور مغزی زنده خواهم ماند؟

همه این سوال ها از این واژه و مفهوم جا افتاده آن در میان عامه مردم نشات می گیرد، زیرا در گذشته کسی که به این بیمار مبتلا می شد، طول عمر کمتری داشته و تومور مغزی جان فرد را می ستاند و اینک می خواهیم همین باور تا حدودی نادرست را با بررسی آخرین نتایج علمی رد کنیم، تا دیگر واژه بیماری تومور مغزی کابوسی برای افراد محسوب نشود و آگاه باشند که با ارائه راهکارهای درمانی نوین و تشخیص به موقع آن بر اساس علائمی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، دیگر هیولایی به اسم تومور مغزی وجود نخواهد داشت.

تومور مغزی چیست؟

وجود تعدادی سلول غیر طبیعی در مغز منجر به تومور مغزی می شود که می تواند مغز افراد را تحت الشعاع قرار دهد و آن را احاطه کند. این سلول ها بسیار سفت و محکم بوده و هر چه بیشتر رشد کنند، بیشتر به مغز آسیب می رسانند.

تومورهای مغزی می توانند سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) باشند. رشد این تومورها خطرناک است. این تومور ها در مغز شکل می گیرد و رشد می کنند. بسیاری از تومورها به صورت اولیه خوش خیم هستند، ولی در اثر رشد و عدم کنترل آن ها به تومورهای بدخیم تبدیل می شوند.

انواع تومور های مغزی

• تومورهای هیپوفیز، که معمولاً خوش خیم هستند
  • تومورهای غده کاج، که به طور معمول می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد
  • اپندیموما، که عمدتاٌ خوش خیم هستند
  • کرانیوفارنژیوما، این نوع از تومور مغزی اکثراٌ در کودکان ایجاد شده و خوش خیم هستند.
  • لنفوم سیستم عصبی مرکزی، بدخیم هستند
  • تومورهای سلول های اولیه مغز، که می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند
  • مننژیوما، که از مننژهای مغز نشات می گیرد.
  • شوانوموما، این نوع تومور مغزی در سلولی که پوشش محافظتی اعصاب است تشکیل شده است.

تومورهای ثانویه مغز

تومور هایی ثانویه مغز می توانند متاستاز بزنند و به نقاط دیگر بدن سرایت کنند. در حقیقت این نوع تومورها به دلیل بدخیم اند، در صورتی که تومورهای خوش خیم به هیچ عنوان به سایر نقاط بدن سرایت نکرده و منتشر نمی شوند.

شایع ترین علائم تومور مغزی

علائم تومور مغزی می تواند شدت و ضعف داشته باشد و بروز این علائم به عوامل مختلفی بستگی دارد، عواملی همچون: اندازه و بزرگی تومور، محل قرار گرفتن تومور در کدام نقطه از مغز و میزان تهاجم آسیبی به مغز می تواند متغیر باشد.

• سردرد

از شایع ترین علائم تومور مغزی سردرد است. سردردهای پس از بیداری در اول صبح یا سردرد های در زمان خواب و همچنین سردردهایی که با انجام فعالیت روزانه و یا سرفه بدتر می شود، می تواند از علائم این بیماری به شمار آید.

• تاری دید
  • گیجی
  • تشنج (به خصوص در بزرگسالان)
  • ضعف اندام یا بخشی از صورت
  • تغییر در عملکرد ذهنی
  • از بین رفتن حافظه کوتاه مدت مانند: افراد آلزایمری
  • اختلال در نوشتن یا خواندن
  • کاهش توانایی حواس پنج گانه
  • کاهش میزان هوشیاری، که ممکن است شامل خواب آلودگی و از بین رفتن هوشیاری باشد
  • اخلال در بلعیدن
  • مشکلات چشم مانند افتادگی پلک ها
  • انجام حرکات غیر ارادی و غیر قابل کنترل
  • لرزش دست و بدن
  • بی حالی
  • بهم ریختن تعادل بدن
  • عدم کنترل مثانه
  • بی حس شدن یا حساس سوزن سوزن شدن در یک ناحیه از بدن
  • اختلال در تکلم یا فهم معانی
  • تغییر در خلق و خوی، شخصیت، احساسات و رفتار
  • اختلال در راه رفتن
  • ضعف عضلات در صورت، بازو یا پا

علائم تومورهای هیپوفیز

علائم زیر می تواند با تومورهای هیپوفیز رخ دهد:

• ترشحات نامعقول نوک پستان
  • قطع شدن عادت ماهانه در زنان
  • رشد بافت سینه در مردان
  • واکنش و حساسیت به گرما یا سرما
  • دو چندان شدن موهای بدن
  • پایین آمدن فشار خون
  • اضافه وزن بیش از اندازه

عوامل خطر آفرین در مغز که منجر به تومور مغزی می شوند، کدامند؟

• وراثت و ژنتیک
  • قرار گرفتن در معرض تشعشعات هسته ایی
  • افزایش سن
دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین متخصص مغز و اعصاب با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

تومورهای مغزی چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص آن در ابتدا با بررسی سوابق پزشکی بیمار انجام می شود.

معاینه فیزیکی شامل یک معاینه عصبی بسیار دقیق است. پزشک شما آزمایش می کند تا دریابد اعصاب جمجمه سالم است یا نه  اعصاب از مغز شما سرچشمه می گیرد.

پزشک با بررسی تغییرات بینایی و تورم عصب بینایی می تواند تشخیص اولیه را انجام دهد.

درمان تومور مغزی

درمان تومورهای مغزی نیز به نوع تومور، اندازه و علائم آن متفاوت می باشد، درمان از طرق مختلفی صورت می گیرد، یکی از راه های درمانی در ابتدا امر مراجعه به پزشک و تشخیص صحیح آن با استفاده از مدارک و مستندات نتایج آزمایش ها و معاینات است. تورمور های مغزی با جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، درمان می شوند.

نتایج این درمان ها بسته به نوع تومور و احوالات شخصی و روحی بیمار می باشد. به طور مثال بعضی از بیماران روحیه بهبودی خود را از دست می دهند، که بالطبع روند بهبودی آن ها کند پیش می رود و بیمار طول عمر چندانی نخواهد داشت.

نتیجه گیری

با مراجعه به مشاوره روحیه بهبودی خود را تقویت کنید و نگذارید، تومور مغزی تبدیل به غولی شود و بتواند شما را شکست دهد. وقتی بخوانید و بدانید دریابید که درمان تومور مغزی امکان پذیر است و دور یا ناممکن نیست و بهتر می توانید بر این بیماری چیره شوید. در صورتی که به بیماری تومور مغزی مبتلا شده اید با مشاهده هر کدام از علائم ذکر شده، بهتر است سریعا به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید تا با تشخیص به موقع درمان صورت گیرد. در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص بیماری خود می توانید با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح مغز واعصاب در تهران مراجعه نمایید.