سندروم تورت چیست؟

سندروم بيماری تورت

سندروم بیماری تورت عارضه ای مربوط به سیستم عصبی می باشد. تورت می تواند موجب ایجاد تیک های عصبی در بیمار شود. تیک های عصبی به صورت ناگهانی عوض می شوند و حرکات و صداهایی هستند که بیماران به صورت مداوم انجام می دهند.

افرادی که تیک عصبی دارند، نمی توانند جلوی حرکات بدن خود و انجام این اعمال را بگیرند. به طور مثال فرد ممکن است به صورت مکرر چشمک بزند و یا صدای ناله های ناخواسته ای از وی شنیده شود.

داشتن تیک عصبی کمی شبیه به سکسکه کردن می باشد. هر چند شما تمایلی به سکسکه کردن ندارید، اما بدن شما به صورت غیر قابل کنترلی اقدام به سکسکه کردن می کند. بعضی اوقات افراد می توانند جلوی ادامه تیک عصبی خود را بگیرند، ولی این کار بسیار دشوار است و در نهایت تیک های عصبی بر می گردند.

سندرم تورت چیست؟

انواع تیک های عصبی

در حالت کلی دو نوع از تیک های عصبی وجود دارد که شامل تیک های موتوری و تیک های صدایی می باشند:

تیک های موتوری

تیک های موتوری حرکاتی از بدن هستند. به عنوان مثال چشمک زدن، بالا انداختن شانه ها، تکان های ناگهانی بازو از تیک های موتوری هستند.

تیک های صدایی

تیک های صدایی، صداهایی هستند که فرد با آوای خود ایجاد می نماید. به عنوان مثال زوزه کشیدن، صاف کردن صدا، فریاد زدن کلمه یا جمله خاص از جمله تیک های صدایی هستند.

تیک های عصبی می توانند ساده یا پیچیده باشند:

• تیک های ساده

تیک های ساده شامل بخشی از اعضای بدن می شوند. پریدن پلک و یا خرخر کردن می توانند از جمله تیک های ساده باشند.

• تیک های پیچیده

تیک های پیچیده شامل درگیری قسمت های مختلف بدن شده و می تواند الگوی مشخصی داشته باشد. چرخاندن سر به همراه تکان های سر و سپس از جا پریدن از جمله تیک های عصبی پیچیده می باشد.

سندرم تورت چیست؟

علل سندروم بيماری تورت

مطالعات که بر روی کودکان مبتلا به بیماری تورت شناخته شده یا ناشناخته انجام شده اند، نشان میدهند: از هر ۱۶۲ کودک ۱ کودک به این بیماری مبتلا می باشد. در کشور ایالت متحده آمریکا تا کنون از هر ۳۶۰ کودک ۶ الی ۱۷ ساله، یک کودک به این بیماری مبتلا شده است.

سندروم تورت می تواند افراد همه گروه های نژادی و قومی را تحت تآثیر قرار دهد. پسرها سه تا پنج برابر بیش تر از دختران به بیماری تورت مبتلا می شوند.

هرچند که علل و ریسک فاکتورهای بیماری تورت ناشناخته هستند، تحقیقات اخیر نشان می دهند ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به این بیماری بازی می کند:

• مطالعات ژنتیکی که سندروم بيماری تورت به صورت ژنتیکی به ارث رسیده و حدود ۵۰% از والدین احتمال دارد این ژن را به فرزندان خود منتقل کنند.

• احتمال ابتلای پسران دارای ژن معیوب سه تا چهار برابر بیش تر از دختران می باشد.

• تورت می تواند با یک سوخت و ساز شیمیایی غیر طبیعی به نام دوپامین در مغز ایجاد گردد.

علائم سندروم بيماری تورت

تیک های عصبی از مهم ترین علائم بیماری تورت می باشد. این علائم زمانیکه فرد ۵ الی ۱۰ سال سن دارد شروع می شوند. اولین علامت سندروم توت تیک های موتوری هستند که سر و گردن را درگیر می کنند. تیک های عصبی به مرور زمان، استرس و هیجان بدتر می شوند و با آرام شدن فرد و تمرکز کردن بر روی یک فعالیت بهتر می شوند.

نوع تیک های عصبی و میزان آنها با گذشت زمان تغییر می کنند. تیک های عصبی مزمن هستند. حتی اگر علائم بروز نمایند و یا از بین بروند و یا مجدداً برگردند. در بیش تر موارد تیک های عصبی در دوران نوجوانی و اویل جوانی کاهش می یابند و یا در برخی دیگر کاملاً از بین می روند. با این حال برخی ممکن است تیک های عصبی را در بزرگسالی تجربه نموده و برخی دیگر با علائم بدتری در این سنین مواجه شوند.

راه های ارتباطی با دکتر ابوالحسن ارتیاعی: صفحه اینستاگرام: drertiaei – شماره تماس: ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶

درمان سندروم بيماری تورت

اگر چه درمانی برای بیماری تورت وجود ندارد، اما درمان هایی برای کنترل کردن تیک های وجود دارد. بسیاری از افرادی که با علائم این بیماری دست و پنجه نرم می کنند، توانایی انجام کارهای روزانه خود را ندارند. هر چند که داروهایی برای بهبود آنها در زمان درد و یا آسیب های ناشی از تیک های عصبی وجود دارد. بیماران می توانند در مدرسه، محل کار، محیط های اجتماعی و یا در زمان استرس این داروها را با خود داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح مغز واعصاب در تهران مراجعه نمایید.

Source: https://www.cdc.gov/ncbddd/tourette/riskfactors.html