دیسک کمر

دیسک کمر یک بیماری مغز و اعصاب است که بر اثر پارگی دیسک بین مهره ای و فشار بر روی ریشه عصبی باعث درد و ناتوانی و ضعف حرکتی و حسی بیمار در محدوده ی عملکرد مرتبط با آن عصب می شود .

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و کم تحرکی افراد بیماری دیسک کمر در بین افراد شیوع بیشتری پیدا کرده است . کم تحرکی، نشستن ها و ایستادن های طولانی مدت سبب ضعف در عضلات کمر شده و همین امر بر روی سلامت افراد تاثیر بسزایی می گذارد .

درمان دیسک کمر

ممکن است دیسک کمر در هر سنی اتفاق افتد اما به طور معمول شیوع دیسک کمر در سنین بالای ۴۵ سال بیشتر خواهد بود . هر انسانی دارای ۲۶ مهره در ستون فقرات خود بوده که هر کدام از این مهره ها به وسیله صفحه ای از یکدیگر جدا شده اند . دیسک کمر زمانی اتفاق می افتد که دیسک از ناحیه عقب دچار بیرون زدگی و فتق شود . این امر سبب فشار بر روی نخاع شده و موجب درد در این ناحیه می گردد . در اکثر مواقع دیسک های کمر بین مهره های چهارم و پنجم اتفاق می افتد .

عواملی متعددی سبب کمر درد در افراد می شود به همین منظور برای پیشگیری از کمر درد می توانید به رعایت موارد زیر بپردازید …

• انجام فعالیت های ورزشی و تقویت عضلات کمر
  • اصلاح حرکت کمر
  • متعادل نگه داشتن وزن بدن

علائم دیسک کمر

دیسک کمر دارای علائم و نشانه های نظیر ذیل می باشد که عبارت است از:

درد در ناحیه کمر، گرفتگی عضلات، از کار افتادگی عصب پا، بی حسی در پا و در مراحل پیشرفته بیماری دیسک کمر فرد کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست می دهد .

تشخیص دیسک کمر

روش های بسیاری برای تشخیص دیسک کمر وجود دارد، ابتدا به منظور تشخیص بیماری از معاینه، آزمایشات تصویربرداری و تست های الکتریکی استفاده می شود . پس از آنکه مشخص شد فرد به بیماری دیسک کمر مبتلا است در این زمان به منظور درمان بیماری با تشخیص متخصص مغز و اعصاب بهتر است اقداماتی درمانی اولیه انجام گردد .

دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین متخصص مغز و اعصاب با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

درمان دیسک کمر

درمان دیسک کمر بر اساس نوع ضایعه متفاوت خواهد بود و معمولا درمان های اولیه یا درمان های حمایتی همراه با مصرف دارو خواهد بود . ورزش درمانی، درمان فیزیوتراپی، درمان لیزری و نهایتا جراحی استفاده می شود .

تشخیص اینکه هر بیمار به کدام یک از این درمان ها نیاز دارد براساس معاینه دقیق و بررسی تصاویر ام آر آی توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تصمیم گیری انجام می شود .

کلام آخر

دیسک کمر یکی از بیماری های شایع در سنین بالای ۴۵ سال است . برای پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر می بایست وزن خود را متعادل نگه دارید و انجام فعالیت های ورزشی مناسب را فراموش نکنید . تغییر سبک زندگی و انجام فعالیت های ورزشی به شما کمک می کند تا با سلامت کامل به زندگی خود ادامه دهید . در صورت داشتن هر گونه علائم بهتر است بدون اتلاف وقت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا از پیشرفت بیماری بکاهید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح و متخصص مغز واعصاب در تهران مراجعه نمایید .