Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'devn_meta' not found or invalid function name in /home/drertiae/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
درمان بیماری پارکینسون | روش های درمان بیماری پارکینسون | علت بروز بیماری پارکینسون

درمان بیماری پارکینسون

پارکینسون به چه بیماری گفته می شود؟

علت بروز بیماری پارکینسون چیست؟

چه افرادی به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند؟

علائم بیماری پارکینسون چیست؟

آیا نیاز به درمان بیماری پارکینسون می باشد؟ روش های درمان بیماری پارکینسون چیست؟

لرزش و ضعف بدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، یکی از علائم بیماری پارکینسون نیز لرزش و ضعف در زمان استراحت است. بنابراین در این مطلب به معرفی این بیماری و علائم و درمان آن پرداخته شده است.

درمان بیماری پارکینسون

پارکینسون به چه بیماری گفته می شود؟

علت نامگذاری بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease)، دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون می باشد، که در سال ۱۸۱۷ میلادی برای اولین بار این بیماری را توصیف کرد. به عبارتی دیگر پارکینسون یک بیماری پیشرفته عصبی می باشد که با لرزش هنگام استراحت و سختی عضلات و حرکات نادرست بدن افراد مبتلا همراه می باشد و به تدریج علائم آن افزایش می یابد. این بیماری بیشتر در سنین میانسالی و پیری شیوع می یابد اما در جوانان نیز دیده شده است.

علت بروز بیماری پارکینسون چیست؟

از بین رفتن سلول هایی (انتقال دهنده عصبی) که ماده ای به نام دوپامین ترشح می کنند، سبب بروز بیماری پارکینسون می شود. به همین ترتیب، در غده های قاعده ای مغز با افزایش نسبت مقدار استیل کولین به مقدار دوپامین، علائم سفتی عضلات و کندی حرکات بروز می یابند.

انواع بیماری پارکینسون بر اساس دلایل بروز بیماری

• پارکینسون (Parkinson’s Disease)
  • پاکینسون به همراه سایر بیماری های مغز و اعصاب (Parkinson plus Syndrome)
  • پارکینسون ثانویه (ناشی از ضربه های سر، تومور های مغزی، کم رسیدن اکسیژن به مغز و یا مصرف داروهای خاص)

چه افرادی به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند؟

به طور کلی عواملی چون ژنتیک، تغذیه و فاکتورهای محیطی سبب بروز این بیماری می شوند. در ادامه به برخی از این عوامل پرداخته می شود.

• در بعضی از موارد، افراد پس از تجربه بیماری هایی مثل آنفلونزا، مسمومیت، عفونت، آسیب های مغزی و تومورها، مصرف برخی از داروها و التهاب به پارکینسون مبتلا شده اند.
  • این بیماری ارثی نیز می باشد یعنی اگر در خانواده ای یکی از اعضای آن به این بیماری مبتلا شده باشد، احتمال بروز این بیماری در اعضای دیگر خانواده بیشتر از سایر افراد می باشد.
  • همچنین درافراد مبتلا به دیابت نوع دوم احتمال بروز این بیماری افزایش می یابد.
  • افرادی که در معرض سموم خاص یا عوامل محیطی موثر دیگر (آفت کش ها) قرار می گیرند.
  • آمار نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند.
  • احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون با افزایش سن بالا می رود.

تشخیص بیماری پارکینسون

جهت تشخیص این بیماری، افراد باید حضورا به پزشک مراجعه کنند و تحت معاینه فیزیکی قرار گیرند. پس از آن به بررسی های طبی و اسکن مغز می پردازند تا اطمینان حاصل شود.

دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

علائم بیماری پارکینسون چیست؟

از شایع ترین علائم بیماری پارکینسون می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• لرزش دست و پا در زمان استراحت
  • سختی انجام حرکات بدن (سفت و خشک شدن اعضای بدن مثل دست ها و پاها)
  • تعادل ضعیف (مخصوصا زمانی که در یک سمت بیشتر از سمت دیگر بدن باشد)
  • کندی حرکات بدن

در صورت بروز حداقل دو تا از این علائم، پارکینسون تشخیص داده می شود. مگر اینکه علائم دیگری نیز رخ دهند، که در این صورت بیماری دیگری را نشان می دهد.

از دیگر علائم این بیماری عبارتند از:

• از دست دادن حس بویایی
  • آبریزش بینی و سرگیجه
  • خشک شدن شانه ها و خم شدن قامت
  • مشکلات چشمی
  • مشکلات مثانه و روده
  • سردی بدن
  • خستگی مفرط
  • درد های مزمن
  • سندروم بی حسی پا
  • سوزش در عضلات پا هنگام خوابیدن و نشستن
  • مشکلات پوست صورت و سر و عرق کردن
  • مشکلات گفتاری و برقراری ارتباط
  • مشکلات بلع
  • اظطراب
  • بروز کاهش توجه، خیال و توهم
  • افسردگی و جنون

آیا نیاز به درمان بیماری پارکینسون می باشد؟

بیماری پارکینسون به آرامی پیشرفت می کند و از دو روش دارویی و جراحی جهت کنترل علائم این بیماری و درمان می توان استفاده نمود. شدت بیماری پارکینسون در بیماران مبتلا به آن متفاوت می باشد. با توجه به بروز علائم این بیماری بهتر است به پزشک مراجعه کرده و پس از طی مراحل تشخیص با توجه به شدت بیماری یکی از روش های درمانی استفاده شود. از دیگر عوامل موثر بر انتخاب روش درمانی می توان به علائم بیماری و نوع شغل و فعالیت آن ها اشاره کرد. در برخی مواقع جهت انتخاب بهترین روش درمانی، مرحله تشخیص بیماری کمی زمان بر می باشد.

روش های درمان بیماری پارکینسون چیست؟

• روش درمان دارویی

در این روش درمانی، مکانیسم داروها به این صورت است که سبب افزایش دوپامین در بدن شده و بر علائم کندی بیمار موثر هستند. از جمله این دارو ها می توان به لوودوپا و آگونیست های دوپامین Prami pexole)، Ropinirol) و آمانتادین و …اشاره نمود.

عوارض روش دارویی:

• افت فشار خون
  • هذیان گویی
  • عوارض حرکتی
  • تهوع

بنابراین برای بیمارانی که دچار عوارض شدید دارویی می شوند از روش Deep Brain Stimulation استفاده می کنند. در این روش تعدادی الکترود در قسمت هایی از مغز قرار می دهند که با ایجاد تحرک در مغز توسط این الکترودها، میزان ترشح دوپامین افزایش می یابد. به دنبال این عمل، لرزش، کندی حرکت بیمار و همچنین سفتی عضلات کاهش می یابد و بیمار به سمت بهبودی سوق می یابد. البته باید توجه داشت این روش هیچ تاثیری بر پیشرفت بیماری در مغز ندارد و نمی توان از این روش به عنوان جایگزین روش جراحی استفاده نمود.

• روش درمان جراحی

یکی از بهترین و رایج ترین روش های درمان پارکینسون می توان به روش جراحی اشاره نمود. اما نکته ای که باید به آن دقت شما انتخاب جراح مغز و اعصاب است زیرا جراح مغز واعصاب تاثیر بسزایی در نتیجه درمان دارد لذا قبل از اقدام به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب و پیشگیری از بروز عوارض به جراح مغز و اعصاب خبره مراجعه نمایید.

رشته های عصبی

هر رشته عصبی از دستجات زیادی از سلول های عصبی درست شده‌است که بیش تر آن‌ها با ماده‌ای شبه چربی پوشیده شده‌اند. براساس شکل، موقعیت و کارکرد، تفاوت بین سلول‌های عصبی حسی، حرکتی و ارتباطی وجود دارد. هر رشته عصب از تعدادی سلول عصبی درست شده‌است.

ادامه مطلب