درمان بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون نوعی بیماری مربوط به سیستم عصبی است و بر حرکات فرد تاثیر می گذارد.علائم این بیماری به مرور شروع می شود و گاهی اوقات تنها با لرزش کوچکی در یک دست شروع می شود. لرزش مورد شایعی در این بیماری است ولی پارکینسون به طور عمده باعث سفتی و کندی در حرکات بدن فرد بیمار می شود.

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون، صورت فرد می تواند هیچ نشانه و حالتی نداشته باشد. ممکن است بازوها هنگام راه رفتن حرکت نکنند و حرف زدن فرد آهسته و نرم شود. علائم بیماری پارکینسون به مرور زمان وخیم تر می شود و این وضعیت به مرور پیشرفت می کند.

گرچه بیماری پارکینسون نمی تواند درمان قطعی شود، ولی داروهایی وجود دارد که می تواند به بهبود چشمگیری در علائم بیماری منجر شود. گاهاً پزشک جراحی را برای تنظیم برخی از نواحی مغز انجام می دهد تا به بهبود علائم بیماری کمک کند.

درمان بیماری پارکینسون

نشانه های بیماری پارکینسون

چگونه بفهمیم خودمان یا عزیزان ما به پارکینسون مبتلا شده اند ؟ برای تشخیص قطعی این بیماری نیاز است که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود ولی می توان با شناخت علائم بیماری متوجه علائم خطر شد. لرزش و ضعف بدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، یکی از علائم بیماری پارکینسون نیز لرزش و ضعف در زمان استراحت است. بنابراین در این مطلب به معرفی این بیماری و علائم و درمان آن پرداخته شده است.

بیماری پارکینسون علائم و نشانه های مختلفی دارد که می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. نشانه های اولیه می تواند خفیف باشد و کسی متوجه آن نشود. علائم بیماری در اغلب موارد در یک طرف بدن شروع می شود. حتی بعد از اینکه علائم پیشرفت کرد و دو طرف بدن را درگیر کرد، در همان طرف اول شرایط وخیم تر باقی می ماند.

بیماری پارکینسون نشانه ها و علائم احتمالی زیر را دارد :

– لرزش بدن – لرزش یا لرزیدن بدن معمولاً در دست ها یا انگشتان شروع می شود. احتمال دارد که فرد انگشت شست را به چهار انگشت دیگر در حرکات رفت و برگشتی بزند. حتی زمانی که دست در حالت استراحت است این لرزش وجود دارد.

– حرکت کردن آهسته بدن – در طول زمان بیماری پارکینسون می تواند منجر به آهسته کردن حرکات فرد شود و انجام فعالیت های روزمره را دشوار کند. قدم هایی که فرد بر می دارد، هنگام راه رفتن کوتاه تر می شوند. بلند شدن از صندلی دشوار می شود و احتمال دارد که فرد هنگام راه رفتن پاهای خود را بکشد.

– عضلات سفت و سخت – سفتی ماهیچه ها در بخش هایی از بدن احتمال دارد که رخ دهد. این سفتی عضلات می تواند دردناک باشد و محدوده حرکتی فرد را محدود کند.

– اختلال در تعادل – وضعیت فرد خمیده می شود یا احتمال دارد که مشکلاتی در تعادل وی ایجاد شود که در نتیجه بیماری پارکیسنون است.

– از دست دادن قدرت حرکات غیر ارادی و اتوماتیک – احتمال دارد که توانایی فرد برای انجام حرکات غیر هوشیارانه، کاهش یابد. از جمله این حرکات غیر ارادی می توان به پلک زدن، لبخند زدن، تکان دادن بازوها هنگاه راه رفتن و … اشاره نمود.

– تغییراتی در صحبت کردن فرد – احتمال دارد که فرد به آرامی یا به سرعت حرف بزند و یا قسمتی از حرف زدن را حذف کرده و یا لکنت داشته باشد.

– تغییراتی در نوشتن – شاید برای فرد مشکل باشد تا مانند گذشته بنویسد و یا اندازه کلماتی که می نویسد کوچک به نظر آیند.

علائم بیماری پارکینسون

از شایع ترین علائم بیماری پارکینسون می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• لرزش دست و پا در زمان استراحت
  • سختی انجام حرکات بدن (سفت و خشک شدن اعضای بدن مثل دست ها و پاها)
  • تعادل ضعیف (مخصوصا زمانی که در یک سمت بیشتر از سمت دیگر بدن باشد)
  • کندی حرکات بدن

در صورت بروز حداقل دو تا از این علائم، پارکینسون تشخیص داده می شود. مگر اینکه علائم دیگری نیز رخ دهند، که در این صورت بیماری دیگری را نشان می دهد.

از دیگر علائم این بیماری عبارتند از:

• از دست دادن حس بویایی
  • آبریزش بینی و سرگیجه
  • خشک شدن شانه ها و خم شدن قامت
  • مشکلات چشمی
  • مشکلات مثانه و روده
  • سردی بدن
  • خستگی مفرط
  • درد های مزمن
  • سندروم بی حسی پا
  • سوزش در عضلات پا هنگام خوابیدن و نشستن
  • مشکلات پوست صورت و سر و عرق کردن
  • مشکلات گفتاری و برقراری ارتباط
  • مشکلات بلع
  • اظطراب
  • بروز کاهش توجه، خیال و توهم
  • افسردگی و جنون

پارکینسون به چه بیماری گفته می شود؟

علت نامگذاری بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease)، دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون می باشد، که در سال ۱۸۱۷ میلادی برای اولین بار این بیماری را توصیف کرد. به عبارتی دیگر پارکینسون یک بیماری پیشرفته عصبی می باشد که با لرزش هنگام استراحت و سختی عضلات و حرکات نادرست بدن افراد مبتلا همراه می باشد و به تدریج علائم آن افزایش می یابد. این بیماری بیشتر در سنین میانسالی و پیری شیوع می یابد اما در جوانان نیز دیده شده است.

دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

علت بروز بیماری پارکینسون چیست؟

از بین رفتن سلول هایی (انتقال دهنده عصبی) که ماده ای به نام دوپامین ترشح می کنند، سبب بروز بیماری پارکینسون می شود. به همین ترتیب، در غده های قاعده ای مغز با افزایش نسبت مقدار استیل کولین به مقدار دوپامین، علائم سفتی عضلات و کندی حرکات بروز می یابند.

انواع بیماری پارکینسون بر اساس دلایل بروز بیماری

• پارکینسون (Parkinson’s Disease)
  • پاکینسون به همراه سایر بیماری های مغز و اعصاب (Parkinson plus Syndrome)
  • پارکینسون ثانویه (ناشی از ضربه های سر، تومور های مغزی، کم رسیدن اکسیژن به مغز و یا مصرف داروهای خاص)

چه افرادی به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند؟

به طور کلی عواملی چون ژنتیک، تغذیه و فاکتورهای محیطی سبب بروز این بیماری می شوند. در ادامه به برخی از این عوامل پرداخته می شود.

• در بعضی از موارد، افراد پس از تجربه بیماری هایی مثل آنفلونزا، مسمومیت، عفونت، آسیب های مغزی و تومورها، مصرف برخی از داروها و التهاب به پارکینسون مبتلا شده اند.
  • این بیماری ارثی نیز می باشد یعنی اگر در خانواده ای یکی از اعضای آن به این بیماری مبتلا شده باشد، احتمال بروز این بیماری در اعضای دیگر خانواده بیشتر از سایر افراد می باشد.
  • همچنین درافراد مبتلا به دیابت نوع دوم احتمال بروز این بیماری افزایش می یابد.
  • افرادی که در معرض سموم خاص یا عوامل محیطی موثر دیگر (آفت کش ها) قرار می گیرند.
  • آمار نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند.
  • احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون با افزایش سن بالا می رود.

تشخیص بیماری پارکینسون

جهت تشخیص این بیماری، افراد باید حضورا به پزشک مراجعه کنند و تحت معاینه فیزیکی قرار گیرند. پس از آن به بررسی های طبی و اسکن مغز می پردازند تا اطمینان حاصل شود.

تشخیص بیماری پارکینسون

آیا نیاز به درمان بیماری پارکینسون می باشد؟

بیماری پارکینسون به آرامی پیشرفت می کند و از دو روش دارویی و جراحی جهت کنترل علائم این بیماری و درمان می توان استفاده نمود. شدت بیماری پارکینسون در بیماران مبتلا به آن متفاوت می باشد. با توجه به بروز علائم این بیماری بهتر است به جراح مغز و اعصاب مراجعه کرده و پس از طی مراحل تشخیص با توجه به شدت بیماری یکی از روش های درمانی استفاده شود. از دیگر عوامل موثر بر انتخاب روش درمانی می توان به علائم بیماری و نوع شغل و فعالیت آن ها اشاره کرد. در برخی مواقع جهت انتخاب بهترین روش درمانی، مرحله تشخیص بیماری کمی زمان بر می باشد.

روش های درمان بیماری پارکینسون چیست؟

• روش درمان دارویی

در این روش درمانی، مکانیسم داروها به این صورت است که سبب افزایش دوپامین در بدن شده و بر علائم کندی بیمار موثر هستند. از جمله این دارو ها می توان به لوودوپا و آگونیست های دوپامین Prami pexole)، Ropinirol) و آمانتادین و …اشاره نمود.

عوارض روش دارویی:

• افت فشار خون
  • هذیان گویی
  • عوارض حرکتی
  • تهوع

بنابراین برای بیمارانی که دچار عوارض شدید دارویی می شوند از روش Deep Brain Stimulation استفاده می کنند. در این روش تعدادی الکترود در قسمت هایی از مغز قرار می دهند که با ایجاد تحرک در مغز توسط این الکترودها، میزان ترشح دوپامین افزایش می یابد. به دنبال این عمل، لرزش، کندی حرکت بیمار و همچنین سفتی عضلات کاهش می یابد و بیمار به سمت بهبودی سوق می یابد. البته باید توجه داشت این روش هیچ تاثیری بر پیشرفت بیماری در مغز ندارد و نمی توان از این روش به عنوان جایگزین روش جراحی استفاده نمود.

• روش درمان جراحی

یکی از بهترین و رایج ترین روش های درمان پارکینسون می توان به روش جراحی اشاره نمود. اما نکته ای که باید به آن دقت شما انتخاب جراح مغز و اعصاب است زیرا جراح مغز واعصاب تاثیر بسزایی در نتیجه درمان دارد لذا قبل از اقدام به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب و پیشگیری از بروز عوارض به جراح مغز و اعصاب خبره مراجعه نمایید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

در صورتی که هر کدام از علائم فوق را تجربه نمودید لازم است که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه داشته باشید. این مراجعه نه تنها برای تشخیص بیماری بلکه برای تشخیص عللی است که ممکن است باعث بروز بیماری شده باشد.

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/parkinsons-disease/symptoms-causes/syc-20376055