جراحی عروق مغزی

مغز، عضو حساس و ارزشمندی از انسان است که حکم فرمانروای بدن را دارد اگر کوچک ترین مشکلی برای این عضو ایجاد شود اختلالات بزرگی در بدن انسان اتفاق می افتد.

بسیاری از بیماری های مغزی وجود دارند که هر کدام علائم، دلایل و درمان مختص به خود را دارند، جراحی عروق مغزی هم یکی از راه کار های درمانی یک بیماری مغزی است، یک جراح مغز و اعصاب از این روش برای کاهش علائم و درمان قطعی بیماری استفاده می کند. اگر شما هم از این روش درمانی اطلاعی ندارید می توانید با مطالعه نوشتار پیش رو اطلاعاتی در این باره کسب نمایید.

جراحی عروق مغزی

در مورد ناهنجاری های عروق مغزی

بیماری عروق مغزی به کارکرد غیرطبیعی رگ های خونی موجود در مغز بر می گردد که به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مغزی شناخته شده است، متاسفانه در مورد این بیماری آمار بسیاری از سکته و خونریزی مغزی حتی مرگ، در سراسر جهان وجود دارد. این بیماری از تنگی عروق مغزی ایجاد می شود که به مرور زمان خونرسانی به مغز کم و یا قطع می گردد، در نتیجه سکته مغزی، حملات ایسکمی و با گذشت زمان منجر به اختلالات شناختی و زوال عقلی می شود.

در برخی موارد ناهنجاری عروق مغزی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و با وارد کردن فشار بر روی نقاط حساس از مغز باعث بروز مشکلات عدیده ای می شود.

شایع ترین بیماری های عروق مغزی

آنوریسم

به طور خلاصه به بیرون زدگی های حبابی شکل در دیواره شریان های مغزی آنوریسم می گویند. این عارضه از یک ضعف در ناحیه دیواره شریان های مغزی ایجاد می شود و در اثر فشار زیادی که از برجستگی های ایجاد شده در این ناحیه، پارگی های در قسمت شریان ها و در نتیجه خون ریزی شدید مغزی اتفاق می افتد، این خونریزی ها منجر به بیرون ریختن مایع مغزی نخاعی نیز می شود.

آنورسیم مغزی

AVM ناهنجاری مغز

یک کارکرد طبیعی در مغز این است که خون از قلب به شریان های مغزی و سراسر بدن جریان داشته باشد این رگ های خونی بعد از عمل خون رسانی به رگ های کوچک تری تبدیل می شوند که مویرگ نام دارند، اما در بیماران مبتلا به AVM  که یک ناهنجاری مغزی را به دوش می کشند این فرآیند طبیعی با مشکل مواجه می شود و باعث گره خوردگی مویرگ ها می شود و باعث افزایش فشار خون بیمار می گردد. با زیاد شدن فشار خون و تنگی این ورید ها که تحمل این همه فشار را ندارند منجر به پارگی و خونریزی های مغزی می شود.

متخصصین تا کنون علتی دقیق از بروز این بیماری کشف نکرده اند اما علتی مرتبط با آن را یافته اند و گفته اند این بیماری ممکن است به صورت ارثی و ژنتیکی از بدو تولد در بیمار شکل بگیرد که به ندرت اتفاق می افتد.

علائم ناهنجاری های عروق مغزی

این علائم اغلب به صورت اتفاقی و ناگهانی در فرد بیمار بروز پیدا می کند تا وی با مشاهده آن ها بتواند تصمیم هوشمندانه ای برای مراجعه به پزشک و تشخیص به موقع درمان بیماری بگیرد.

• سر درد های شدید
  • احساس ضعف
  • سر گیجه
  • از دست دادن ناگهانی هوشیاری از طریق غش، تشنج
  • بروز اختلالات بینایی و در پی آن حساسیت به نور های
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ناتوانی در انجام کار ها
علائم ناهنجاری های عروق مغزی

این ناهنجاری ها چگونه تشخیص داده می شوند؟

بیمار با مراجعه به بهترین متخصص و جراح مغز و اعصاب برای تشخیصی بالینی آماده می شود در ادامه با بررسی علائم مذکور پزشک انجام تعدادی آزمایشات و تصویربرداری ها را برای بیمار ملزم می کند تا با ارزیابی نتایج حاصله از آن به تشخیصی دقیق از بیماری برسد.

این آزمایشات و تصویر برداری ها شامل موارد زیر می شود:

اسکن توموگرافی کامپیوتری که به منظور بررسی وضعیت رگ های خونی و شریان های مغزی انجام می شود، با کمک این اسکن، بیماری های مانند: آنوریسم و AVM به خوبی تشخیص داده می شوند.

آنژیوگرام مغزی این آزمایش تصویری واضح از رگ های خونی ارائه می کند. این روش تشخیصی با بیهوشی انجام می شود و نسبتاٌ تهاجمی است اما در عین حال به عنوان بهترین روش برای تشخیص آنوریسم های کوچک مغزی شناخته شده است.

آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی یا همان ام آر ای با یک میدان مغناطیسی و پالس های انرژی و موج رادیویی تصویری دقیق از رگ های خونی سراسر بدن به شما ارائه می دهد.

راه های ارتباطی با دکتر ابوالحسن ارتیاعی: صفحه اینستاگرام: drertiaei – شماره تماس: ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶

ناهنجاری های عروق مغزی چگونه درمان می شوند؟

اغلب راه کارهای درمانی به دو دسته کلی، دارو درمانی و عمل جراحی تقسیم می شوند.

با استفاده از داروهای کاهش علائم و پیشگیرانه به نوعی می توان با این بیماری مقابله کرد، تجویز این دارو ها بسته به وضعیت جسمی و روحی بیمار و میزان شدت و ضعف بیماری که از راه تشخیص بالینی صورت می گیرد.

یکی از انواع جراحی عروق مغزی، پلاک برداری است، این عمل برای درمان بیماری آنوریسم بسیار موفق است. زیرا حباب ها و پلاک های جداره شریانی را خارج می کند تا فرآیند خون رسانی به حالت عادی خود برگردد.

عمل آنژیوپلاستی، در این عمل با کمک یک ابزار مخصوص تیز و نوک بالنی شکل، در داخل سرخ رگ ها پلاک های که باعث انسداد شده اند را بر می دارند و روند خون رسانی از نو آغاز می شود. این عمل تحت عنوان استند گذاری مغزی هم شناخته شده است با کار گذاشتن استند های مخصوص در سرخ رگ ها از مسدود شدن آن ها جلوگیری می کند.

پیشگیری از بیماری عروق مغزی

با رعایت نکات زیر می توانید از بروز بسیاری از بیماری های مغزی پیشگیری نمود.

• در طول عمر زندگی خود از سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و انواع آسیب زا آن خودداری کنید تا سالم بمانید.
  • رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرید، غذا های کم چرب و سالم میل کنید.
  • تناسب وزنی داشته باشید، چاقی و لاغری هر دو بیماری زا هستند.
  • به صورت مداوم و دوره ای میزان فشار خون خود را بسنجید.
  • فعالیت های بدنی خود را افزایش داده و به صورت منظم ورزش کنید.

سخن پایانی

با توجه به موارد پیشگیرانه از سلامتی خود محافظت کنید، چرا که سلامتی یک در گران بهایی که به سختی به دست می آید.

برای درمان عروق مغزی از متخصصین و جراحان حاذق در این حوزه کمک بگیرید تا بهترین روش درمانی برای شما انتخاب شود و روند درمانی راحتی را پشت سر بگذارید. با همکاری با پزشک خود بهبودی سریع را تجربه می کنید، که نکات مراقبتی قبل و بعد شامل این همکاری می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح مغز واعصاب در تهران مراجعه نمایید.