جراحی دیسک گردن

دیسک گردن

بدن انسان فنا پذیر است، یعنی این که هر عضوی از بدن روزی کار خود را به پایان خواهد رساند. بالطبع پس از سال ها زندگی و استفاده از اندام های بدن، فرسودگی در انتظارمان است، همین فرایند فرسودگی می تواند علت و علائم فراوانی را از خود بروز دهد، احساس درد در ناحیه مورد نظر نشان می دهد آن اندام احتیاج به کمک بازسازی دارد.

هر انسانی زبان بدن خود را می فهمد و می داند چه موقع چه اتفاقی در حال رخ دادن است و باید از حاد شدن آن جلوگیری کند. در ادامه می خواهیم به مطلبی در خصوص چیستی دیسک گردن و بیماری های مرتبط با آن بحث کنیم. با ما همراه باشید تا با اندک اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می دهیم بتوانید به خود و اطرافیان کمک کنید.

جراحی دیسک گردن

دیسک گردن چیست؟

دیسک عضوی محافظتی در برابر بروز آسیب های احتمالی به مهره ها است. درون گردن تکه های از استخوان وجود دارد که تحت عنوان مهره از آن یاد می شود که در لا به لای آن ها دیسک ها قرار دارند.

دیسک ها این امکان را فراهم می کند که بین مهره های گردن اصطحکاکی ایجاد نشود و بین مهره ها را خالی نمی کنند.

گردن انسان از استخوان های یک دستی تشکیل نشده است، زیرا در این صورت امکان جا به جایی یا چرخاندن گردن وجود نداشت. به کمک دیسک ها می توان گردن را به این طرف و آن طرف تکان داد.

دیسک ها خاصیت منحصر به فردی دارند که این عضو را از دیگر عضو ها متمایز کرده است و آن این است که به طور کاملاٌ طبیعی تمامی فشار ها و شوک های وارده را جذب می کند.

گردن درد در چه برهه از زندگی انسان رخ می دهد؟

به طور معمول گردن درد ها ممکن است در دو برهه از زندگی انسان ها بروز پیدا کنند.

1. در افرادی که در سنین ۲۰ – ۴۰ سال قرار دارند به دلیل سبک غلط زندگی ممکن است در این سن مبتلا به بیرون زدگی دیسک گردن شوند.
  2. در افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند که فرد در اثر افزایش و کهولت سن به آن مبتلا می شود.

بیرون زدگی دیسک گردن چه علائمی دارد؟

عارضه ی دیسک گردن علامتی از خود نشان می دهد تا فرد در هنگام مشاهده، در اسرع وقت به جراح مغز و اعصاب مراجعه کند و در صورت تشخیص زود رس درمان بهتری داشته باشید.

پس اگر بیماری علائمی نداشته باشد نشان از آن دارد که تا چه حد ممکن است خطر آفرین باشد زیرا فرد از وجود بیماری و پیشرفت آن خبر ندارد.

احساس درد در ناحیه دست ها به صورتی که از بالا به پایین کشیده شود، از علائم اولیه و بسیار شایع در بین بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک گردن است.

خواب رفتگی و سوزن، سوزن شدن دست ها از دیگر علائم این عارضه است.

می توان گفت دیسک گردن با سر درد و سر گیجه نیز ارتباط دارد.

لازم به ذکر است، موارد فوق ذکر همگی از نشانه های دیسک گردن است.

علل ابتلا به این بیماری چیست؟

• افزایش سن می تواند فرسودگی ایجاد کند و بدن را با کمبود آب مواجه کند و این یک عاملی می تواند باشد برای این که فشاری به دیسک ها وارد کند و در صورتی که یک دیسک آسیب می بیند و لایه محافظتی بیرون آن پاره می شود و مواد گوشتی درون این دیسک ها به بیرون ریخته می شوند.
  • علاوه بر مورد فوق، رانندگی و نشستن های پشت میزی طولانی مدت، تصادف و رخ دادن صانحه ای از عوامل دیگری به صورت اتفاقی می تواند موجب بیرون زدگی دیسک گردن شود.
  • چاقی و استعمال دخانیات نیز می تواند یکی از عوامل خطر آفرین شمرده شود.

تشخیص بیماری دیسک گردن چگونه ممکن است؟

تشخیص دیسک گردن

افرادی که علائم مذکور را به صورت ملموس مشاهده می کنند می توانند برای یک تشخیص دقیق بالینی به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنند و تا روند تشخیصی در ابتدا امر با یک معاینه فیزیکی شروع شود و در سپس  برای بیمار آزمایش های تخصصی مانند: تصویر برداری اسکن، ام آر آی، تجویز می شود که با بررسی دقیق نتایج آن به فتق دیسک گردن پی ببرند و طبق نتایج به دست آمده پروسه درمانی را با انتخاب راه حل مناسب آغاز کنند.

درمان دیسک گردن با انواع روش های درمانی نوین

معمولاٌ درمان های اولیه که در صورت تشخیص زودرس بیماری، تجویز می شود بسیار راحت و سبک است. به عنوان مثال: در درمان اولیه این نوع از بیماری می توان صرفاٌ با تغییر سبک زندگی و استفاده از گردن بند های طبی به علائم آن پایان داد.

دارو درمانی دومین راه کاری است که ارائه می شود پزشک با تجویز چند دارو امید دارد که علائم بیماری کاهش یابد.

از دیگر راه حل درمانی مناسب و غیر تهاجمی، درمان از طریق لیزر تراپی است، بدین صورت که دستگاه های لیزر مخصوص برای در این نواحی انجام می شود و موجب تقویت عضلات و تغذیه سلول های آسیب دیده می شود که منجر به کاهش درد و آغز فرآیند ترمیم و بازسازی می شود.

لیزر درمانی در این نوع درمان ها تاکنون بسیار موفق عمل کرده است و مزایا بی شماری از خود بر جای گذاشته است.

در آخر در صورتی که انواع راه کارهای درمانی مانند: دارو درمانی و لیزر درمانی در کاهش درد و درمان بیرون زدگی دیسک گردن موثر نبودند. به درمان از طریق جراحی باز دیسک گردن روی می آورند.

البته عمل جراحی عوارض جانبی را در پی خواهد داشت. خطراتی که ممکن است بعد از جراحی بیمار را مورد تهدید قرار دهد، مانند: عفونت، گره خوردن و پیوستگی رشته های نخاعی و در برخی از موارد گزارش شده است که جراحی موجب قطع رشته های نخاعی شده است.

برای آشنایی بیشتر با این عارضه و جراحی دیسک گردن می توانید بیننده ویدئوی دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب باشید.

نتیجه گیری

برای دریافت نتیجه ای مطلوب از درمان بیرون زدگی دیسک گردن از هر گونه روش های غیر جراحی استقبال کنید و در نهایت و در صورتی که فشار وارده زیاد بود و شرایط ایجاب می کرد این عمل را با احتیاط و با کمک بهترین جراح مغز و اعصاب انجام دهید.

راه های ارتباطی با دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب:

شماره تماس: ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶
صفحه اینستاگرام: drertiaei