بیماری های ستون فقرات را بشناسید!

بیماری های ستون فقرات

محتویات این نوشتار می تواند در کسانی که به انواع بیماری های ستون فقرات مبتلا هستند کمک شایانی کند، به دلیل فراگیری این مقاله سعی می کنیم تا رایج ترین بیماری های مربوط به ستون فقرات را ذکر کنیم و در مورد هر یک نیز اطلاعات جامعه در اختیارتان قرار دهیم.

ستون فقرات، شیرازه کلی اسکلت بدنی هر انسانی است، پس باید در خصوص این ناحیه از بدن و ناهنجاری های ستون فقرات بیشتر اطلاعات کسب کنید و با دانش و بینش خود جلوی بروز هر گونه بیماری را بگیرید. زیرا ابتلا به بیماری های در این ناحیه می تواند بسیار دردسر ساز باشد.

اگر ستون فقرات خود را به خوبی بشناسید و بدانید کسانی که از این نعمت محروم اند چگونه زندگی می کنند، بیشتر قدر این نعمت را می دانید و تلاش می کنید کوچک ترین آسیبی به آن نرسد.

بیماری های ستون فقرات را بشناسید!

معرفی ستون فقرات و نخاع

نخاع دسته ای از اعصاب است که به صورت شریان در قسمت وسط کمر قرار دارند، این اعصاب می تواند سیگنال های مغزی را به اندام مختلف بدن برسانند. نخاع توسط یک لایه استخوانی محافظت شده است تا احتمال آسیب رسیدن به آن بسیار کم تر شود. اگر  طی اتفاقی به ستون فقرات آسیبی وارد شود به نخاع هم لطمه ای وارد می شود.

انواع بیماری های ستون فقرات

• وجود تومور در ستون فقرات، یکی از بدترین عارضه های است که در این ناحیه ایجاد می شود، از آن جایی که اسمش پیداست درمان بسیار طولانی و سخت می باشد و ممکن است فرد را تا نزدیک به فلجی بکشاند.
  • ایجاد عفونت هایی در این قسمت از کمر که باعث فلج اطفال می شود نیز یکی دیگر از این بیماری ها است که برای درمان آن هر چه زودتر باید  اقدام شود و تشخیص به هنگام این بیماری می تواند روند درمانی را سریع و راحت تر کند.
  • بیماری های که موجب ایجاد التهاب در این ناحیه از بدن می شوند و در صورت عدم مهار این التهابات می توانند به نخاع هم سرایت کنند و در روند عملکرد این بخش حساس از بدن اختلال ایجاد کنند.
  • بیماری های که با ضعف سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند، بیماری های از این دست می تواند در تمامی نقاط از بدن ایجاد شوند.
  • بیماری آتروفی عضلانی که می تواند در قسمت نخاع بدن تاثیر بدی بر جای بگذارد و کیفیت زندگی فرد را زیر سوال ببرد.
  • عارضه تنگی کانال نخاع

علائم کلی بیماری های ستون فقرات

هر کدام از این بیماری ها علائم متفاوت دارند، اما علائمی که به طور عمومی در بسیاری از بیماری های ستون فقرات شایع است عبارت است از: درد، بی حسی و احساس ضعف در عضلات باشد. هم چنین این علائم می تواند در اطراف نخاع و نواحی دیگری از بدن مانند: دست، پا و بازو نیز نمایان شوند.

چه علتی باعث به وجود آمدن بیماری ستون فقرات می شود؟

دلایل شایعی وجود دارد که می توان در ایجاد عارضه های در ناحیه ستون فقرات نقش داشته باشند.

• رعایت نکردن روش صحیح خوابیدن و برخواستن
  • کاهش یا افزایش قوس کمر از شایع ترین عوامل بروز بیماری در ستون فقرات است و منجر به درد شدیدی در این ناحیه می شود. قوس کمر به شکل s انگلیسی است و با چشم مسلح هم می توان آن را دید و متوجه چنین عارضه ای شد.
  • اختلالات و ناهنجاری های مادرزادی هم می توانند در عارضه های ستون فقرات نقش داشته باشند، اختلالاتی هم چون «لومباریزاسیون» و «ساکرالیزاسیون» که به علت کمبود اسیدفولیک در نوزاد منجر به ایجاد مشکلات مادرزادی می شود.
  • بلند کردن اجسام سنگین وزن
  • پشت میز نشینی
  • کم آبی بدن
  • اضافه وزن و چاقی
  • کم تحرکی یا به طور کلی بی تحرکی، همگی از عوامل موثر بر ایجاد ضایعات نخاعی و ناهنجاری های ستون فقرات هستند.

این عارضه ها چگونه تشخیص داده می شوند؟

معمولاٌ افراد با گزارش علائم مذکور به جراح مغز و اعصاب مراجعه می کنند و پزشک با معاینه بالینی و تجویز تست ها و تصویر برداری ها از وجود بیماری اطمینان حاصل می کند و بنا بر نوع بیماری و میزان پیشرفت آن راه کار درمانی را ارائه می دهد.

درمان بیماری های ستون فقرات

باز هم به دلیل تفاوت در بیماری، همانطور که هر کدام از  آن ها علائم مخصوصی دارند، درمان نیز با توجه به علل به وجود آمدن این بیماری ها متفاوت می باشد. اما به طور کلی درمان بیماری ها به دو دسته، درمان دارویی و جراحی تقسیم می شوند.

بدین معنا که پزشک در ابتدا در صورت تشخیص زودرس و عدم فراگیری عارضه، می تواند عارضه را با تجویز انواع مصرف دارو ها از خوراکی گرفته تا تزریقی درمان و یا تا حدودی کنترل کند، در این صورت بیمار روند درمانی کوتاه تر و راحت تری می تواند داشته باشد.

روش درمانی جراحی در چنین نقاطی از بدن زمانی انجام می شود که پزشک با بررسی دقیق به این نتیجه می رسد که درمان دارویی نمی تواند موثر واقع شود و صرفا تنها راه درمان، جراحی است که ممکن است ضایع ایجاد شده را در این جراحی بردارد یا پیوندی انجام دهند.

اغلب جراحی های بیماری های ستون فقرات با بیهوشی انجام می شود و دوران نقاهت طولانی را به همراه دارد.

علاوه بر دوران نقاهت، مراقبت های ویژه ایی بعد از عمل برای بیماران در نظر گرفته می شود، زیرا چنین عمل های بسیار حیاتی و مهم خواهند بود و مراقبت ها قبل و بعد از جراحی هم به عنوان بخش مهمی از پروسه درمانی به حساب می آیند.

دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

جمع بندی مبحث بیماری های ستون فقرات

برای آگاهی بیشتر از اهمیت پیشگیری از ابتلا به چنین عارضه های می توانید مقالاتی از این دست را مطالعه کنید، سپس در یابید که سلامتی چه در گران بهای که به راحتی و حتی گاهی سهواٌ سلب می شود و به سختی به دست می آید. اگر اعصاب که در نخاع جریان دارند مختل شوند بر سیستم مغزی و کارکرد تمامی اندام های بدن نیز تاثیر می گذارد.

برای پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری های صرفاٌ به استراحت کردن و ماساژ دادن کمر تکیه نکنید، از پزشک خود بخواهید در خصوص راه کار های پیشگیرانه آموزش صحیحی در اختیار تان قرار دهد.