بیماری نورالژی عصب سه قلو چیست؟

بیماری نورالژی عصب سه قلو یکی از بیماری های ست که جز آزاردهنده ترین و مرموزترین بیماری های مغز و اعصاب است که بشر به آن دچار شده است.

این بیماری در طول تاریخ نام های مختلفی داشته و حتی در ادبیات جهان وارد شده است. این بیماری، بیماری نورالژی عصب سه قلو است. عصب سه قلو، عصبی است که از ساقه مغز جدا می شود و مسئول حس در سه قسمت پیشانی، گونه و چانه در صورت است.

در این بیماری، بیمار با درد های بسیار بسیار آزاردهنده، دردهای تیز و خنجری مثل: یک درد الکتریکی در یکی از مسیر ها و یا هر سه مسیر این عصب مواجه می شود، بدین صورت که این درد با یک عوامل تحریک کننده همانند: شستن صورت، جویدن، باد خوردن به صورت مخصوصا باد سرد، مسواک زدن و امثال این اعمال، درد بسیار شدیدی در صورت ایجاد می شود، به حدی که بیمار بسیار آزار می بیند به همین خاطر یکی از نام های این بیماری در طول تاریخ سریساید می باشد. قبل از آنکه درمانی موثری پیدا شود خیلی از بیماران حتی به خودکشی گرایش پیدا می کردند. این بیماری در طول تاریخ همواره وجود داشته و رازی و ابن سینا از این بیماری در کتاب های خود اسم برده اند.

بیماری نورالژی عصب سه قلو

علت بیماری نورالژی عصب سه قلو چیست؟

علت این بیماری تا مدت ها ناشناخته بود و تا مدت ها درمان های مختلف و گوناگونی پیشنهاد می شد و هیچ کدوم فایده ای نداشت تا اینکه پروفسور جاناتان یک فریضه را مطرح کرد، پس از بررسی های انجام شده متوجه شدند در محل خروج عصب سه قلو از ساقه مغز در اثر یک عوامل فشار دهنده همانند یک حلقه شریانی یک حلقه از عروق به دور این عصب فشار وارد می شود و سبب می شود تا این غشای میانی تارهای این اعصاب از بین رود و مثل یک اتصالی که در سیم برق اتفاق می افتد، باعث می شود تا با هر نبضی که آن رگ می زند و فشار وارد می کند، درد شدیدی ایجاد شود.

درمان بیماری نورالژی عصب سه قلو

بیمارانی که با این درد مواجه می شوند افرادی هستند که بسیار آزار دیده اند یعنی حتی این افراد از لذت خوردن یک چای یا غذا محروم هستند. خیلی از این افراد زمانی که به جراح مغز و اعصاب مراجعه می کنند کل دندان های فک بالای خود را کشیده اند و دلیل این امر را درد می نامند و تصور می کردند که درد به دلیل دندان های آن ها بوده است. یا حتی برخی از افراد مبتلا به این بیماری به دلیل دردی که داشتند نمی توانستند بهداشت خود را رعایت کنند. همچنین افرادی به دلیل وجود درد شدیدی که داشتند قادر به خوردن غذا نبوده و به همین دلیل بسیار لاغر و تکیده می شوند.

بیماری نورولوژی عصب سه قلو

با کشف پروفسور جاناتان درمان این بیماری متحول شد، در واقع در حال حاضر خط اول درمان برای این بیماری ها استفاده از داروهایی به منظور تقویت اعصاب می باشد. اثر این داروها تا حد زیادی تسکین دهنده است و معمولا موقتی بوده و بیماری پس از مدتی برگشت پیدا می کند و تسکین درد هم معمولا کامل نیست.

جراحی نورالژی عصب سه قلو

پس از یک دوره دارودرمانی در صورتی که بیمار به این روش درمانی پاسخ ندهد و درمان موثر نباشد، یک عمل جراحی انجام داده می شود که در درمان این بیماری معجزه می کند. در طول این جراحی از ناحیه پشت گوش یک قسمتی وجود دارد که به یک زاویه بسیار مهم در سیستم مغز و اعصاب که به زاویه سی پی انگل معروف است و این زاویه پل مغزی می باشد، می توان دسترسی پیدا نمود.

در این زاویه محلی است که اعصاب جمجمه ای خارج می شود. عصب جمجمه ای چهار، پنج، شش، هفت، هشت و همین طور اعصاب پایین تر.

با یک عمل جراحی بسیار تکنیکال قسمت استخوان برداشته می شود و به این اعصاب دسترسی پیدا می شود و می توان با قرار دادن یک تفلن و یا یک عضله فاصله بین رگی که در عصب فشار وارد می کند ایجاد شود و درد را برای همیشه از بیمار گرفت.

به طور معمول افرادی که تحت این جراحی قرار می گیرند نهایتا به مدت دو روز بستری بوده پس از آن می توانند ترخیص شوند و به زندگی خود ادامه دهند.

نکات پایانی

جالب است بدانید که بسیاری از افراد مشهور و معروف همچون سلمان خان سابقه این بیماری را داشته و با جراحی بهبود پیدا کرده است، تا به امروز بهترین متخصص عصب سه قلو شاهد تجارب بسیار خوبی در زمینه درمان بیماری نورالژی عصب سه قلو به صورت درماتیک و معجزه واری بوده ایم و بیماران بلافاصله بهبود می یابند و پس از آن به راحتی می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

راه های ارتباطی با دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب:

شماره تماس: ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶
صفحه اینستاگرام: drertiaei