Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'devn_meta' not found or invalid function name in /home/drertiae/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
از بیماری نوروپاتی چقدر شناخت دارید؟ | تشخیص نوروپاتی | پیشگیری از بیماری نوروپاتی

از بیماری نوروپاتی چقدر شناخت دارید؟

نوروپاتی بیماری است که توسط متخصصین مغز و اعصاب به راحتی قابل درمان است و به طور معمول این بیماری تحت شرایط و عوامل مختلفی به وجود می آیید، در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و دانش درمانی روز افزون دیگر نیازی به نگرانی و وحشت از این گونه بیماری ها نیست و می توان با اعتماد و اطمینان به بهترین متخصص جراح مغز و اعصاب این بیماری را درمان و ریشه کن کرد.

اینک می خواهیم در این نوشتار کوتاه در خصوص این بیماری بیشتر توضیح دهیم تا با آگاهی از این بیماری شناخت داشته باشید و همچنین بتوانید اطلاعات مفیدی در اختیار دیگر اعضای خانواده تان یا اطرافیان تان قرار دهید.

با ما همراه باشید. در ادامه به چرایی و چگونگی درمان بیماری نوروپاتی می پردازیم، که می تواند به افرادی که خود یا اطرافیان شان درگیر و مبتلا به چنین بیماری های هستند، کمک شایانی کند. باشد که مفید فائده واقع شود.

از بیماری نوروپاتی چقدر شناخت دارید؟

نکات کلیدی در خصوص بیماری نوروپاتی

در بیماری نوروپاتی سه نوع عصب در بدن است که در گیر می شود، که عبارت است از: اعصاب حسی، حرکتی و اتونوم

حتی وارد شدن ضربه های فیزیکی به مغز و عدم دفع سموم از بدن می تواند منجر به بیماری نوروپاتی محیطی شود.
نوروپاتی می تواند از عوارض جانبی و شرایط مختلف پزشکی هم شکل بگیرد.

نوروپاتی چیست؟

در هنگام عملکرد سیستم عصبی، اعصاب حسی این پیام را به مغز انتقال می دهند که مثلا دستتان گرم شده است، اعصاب حرکتی هم این پیام را از مغز به عضلات دست شما منتقل می کنند تا دست خود را از عامل گرمایشی دور کنید.

نوروپاتی نوعی آسیب است که در عملکرد این سیستم عصبی اختلال ایجاد کرده و می تواند عضلات دست و پای انسان را ضعیف کند. نوروپاتی اغلب در دست و پا ها شروع می شوند و اما سایر قسمت های بدن را نیز ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

به طور کلی بیماری نوروپاتی نشان دهنده مشکلی در سیستم عصبی محیطی است. مغز و نخاع هم سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می دهند. این سیستم نوعی ایستگاه مرکزی است که وظیفه انتقال سیگنال های اطلاعاتی را به عهده دارد. نوروپاتی هم وقتی شکل می گیرد که سلول های عصبی به نام نورون آسیب دیده یا از بین بروند.

علائم بیماری نورپاتی

در این قسمت شایع ترین علامت های که از نوروپاتی وجود دارد را بیان می کنیم.

• بی حسی
  • سوزن، سوزن شدن
  • ضعف در ناحیه بدن
  • احساس درد شدید
  • احساس سوزش یا لرزش ر برخی از نقاط بدن مانند دست و پا
  • تغییرات پوستی
  • بر هم خوردن تعادل بدن و بی هماهنگی اندام ها
  • کاهش آستانه تحمل در برابر گرما
  • اختلال در عملکرد روده، مثانه یا دستگاه گوارش
  • سرگیجه ای که ناشی از نوسانات فشار خون است.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری نوروپاتی می شود؟

در ابتدا توجه داشته باشید که نوروپاتی ناشی از یک بیماری واحد نیست، بسیاری از شرایط و اتفاقاتی که بر سلامتی تاثیر گذار است، می تواند باعث بروز نوروپاتی شود. از جمله بیماری دیابت، که یکی از دلایل عمده نوروپاتی در ایالت متحده شناخته شده است زیرا حدود ۶۰ درصد از افراد دیابتی نوروپاتی را تجربه می کنند. بیماری ترومانیز همین گونه باعث بروز نوروپاتی می شود.

فشرده شدن اعصاب سیستم عصبی بدن به دلیل فشار های استرس زا، یک دلیل دیگر بر بروز نوروپاتی است.
اختلال و ضعف عملکرد سیستم ایمنی بدن و عفونت ها می تواند منجر به بروز نوروپاتی شوند.

وراثت و اختلالات ژنتیکی از دیگر عوامل موثر در پیدایش نوروپاتی است. البته که در مواردی نادر گزارش شده است که نوروپاتی علت مشخصی نداشته است و هنوز علتی دقیق از آن کشف نشده است.

دکتر ابوالحسن ارتیاعی جراح و متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات و همچنین ایشان با استفاده از روش های درمانی مجهز، جراحی تشنج و پارکینسون را انجام می دهند. جهت مشاوره با یکی از بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران با شماره ۰۹۳۷۶۸۸۸۳۶۶ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالحسن ارتیاعی مراجعه نمایید .

نوروپاتی چگونه تشخیص داده می شود؟

با مشاهده علائم مذکور به متخصصین و جراحان مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا از طریق تجویز آزمایشات مختلف و اسکن ها به بررسی بیماری بپردازیم تا به وجود یا عدم وجود بیماری های از این دست در بدن خود اطمینان یابیم. البته جلساتی که برای پیگیری و گزارش علائم به پزشک مراجعه می کنید ممکن است در تعداد دفعات زیادی باشد تا به رای و نظر قطعی برسند که شما مبتلا به بیماری نوروپاتی شده اید.

درمان بیماری نوروپاتی چگونه صورت می گیرد؟

متخصصین مغز و اعصاب معتقندند: در برخی از موارد نوروپاتی به راحتی قابل درمان است، می توان در ابتدا درمان را به صورت راه کار های مدیریت کرد و سپس با مشاهده علائم به جلوگیری از آسیب بیشتر به مغز بپردازند.

به طور خلاصه برای درمان نوروپاتی ابتدا باید ویتامین های تقویتی بدن را جبران کرد، سپس به کنترل آن از طریق دارو درمانی برای تسکین علائم ناشی از بیماری می پردازند، در نهایت در صورت عدم درمان با راه کار های پیشین به درمان از طریق جراحی یا تزریق روی می آورند که جراح مغز و اعصاب با تزریق سمپایتک شانس پیشرفت بیماری را کاهش می دهد.

پیشگیری از بیماری نوروپاتی

راهکار های برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود، عبارت اند از:

پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند جلوی بروز بسیاری از بیماری های جسمی و روحی را بگیرد، به همین خاطر است مداوم از سوی پزشکان متعدد در هر حوزه ای پیشنهاد می شود که حتما از غذا های ناسالم دوری کنید تا سالم بمانید.
سطح بالای از ویتامین های E-B1-B6-B12 می تواند سیستم عصبی بدن را تقویت کنند.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری نوروپاتی باید به طور منظم چکاپ های انجام دهید که مشخص شود شما به بیماری های از این دست مبتلا نیستید. ورزش منظم نیز یکی از موثرترین راه کار ها برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها است.

نتیجه گیری

علائم نوروپاتی بسته به نوع و محل درگیری اعصاب متفاوت اند، البته علائم هم ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند، که در آن صورت نوروپاتی حاد نامیده می شود. اگر علائم به مرور زمان پیدا شوند و این بیماری به آرامی رشد کند، به آن نوروپاتی مزمن گفته می شود.

در آخر باید به جرات گفت که هم اکنون درمان خاصی برای نوروپاتی در دسترس نیست.

رشته های عصبی

هر رشته عصبی از دستجات زیادی از سلول های عصبی درست شده‌است که بیش تر آن‌ها با ماده‌ای شبه چربی پوشیده شده‌اند. براساس شکل، موقعیت و کارکرد، تفاوت بین سلول‌های عصبی حسی، حرکتی و ارتباطی وجود دارد. هر رشته عصب از تعدادی سلول عصبی درست شده‌است.

ادامه مطلب